Jag började som konstnärlig sökare inom andlighet, men i dag vet jag att svar på mina frågor finns inom mig själv

Geopard2Nu tror jag att jag förstår varför en läkare på Vidarkliniken – numer ‘Vidar Rehab’ – för snart 4 år sedan tyckte att jag skulle be min husläkare om en remiss för koloskopi. Idag fick jag det äntligen undanstökat och läkaren hade under sina dryga 20 år aldrig sett något liknande tidigare. Det är inget fel alls på min tjocktarm, den har blivit slitstark och härdad, men det som skiljer den åt från andras är att den inte är rosa utan mer mönsterfärgad och liknar mer en gepards päls-färg. På en del ställen såg den även lite sebra-randig ut. Så med största sannolikhet ”såg” den antroposofiska läkaren någon avvikelse här – genom sin inre syn. Läkaren idag, undrade om jag hade använt laxermedel under en längre tid och det har jag inte gjort berättade jag, åtminstone inte enligt skolmedicinens gängse bruk. Däremot, sa jag att jag alltsedan jag drabbades svårt av att dricka kranvatten på Cypern för nio år sedan så har jag på eget bevåg tillämpat mer naturliga vägar för såväl den ursprungliga hårda magen som de då nytillkomna problemen som orsakades av det otjänliga dricksvattnet.

Väl hemma igen efter en tvåmånadersvistelse på Cypern sökte jag upp alternativ-”doktorer” och annat och med en titt i backspegeln så var det oerhört lärorikt med de svåra problem som följde med från den där utlandsvistelsen. Jag blev faktiskt avsevärt mycket bättre i min struliga mage med hjälp av bland annat Cascara, men det var inte allt för jag var till en början med tvungen att få bort alla parasiter som kommit in i systemet och med bland annat kinesiologisk hjälp kom jag fram till att såväl Boldo som Euphorbia var bra för just mig. Jag testade annat också men i slutänden kom dessa att bli just mina följeslagare. Det är örter som jag tog några droppar av i flytande form och så småningom försvann alla parasiter. Samtidigt läste jag även på – det finns mycket information på nätet – och efter mina egna tester, på en mer långsiktig basis, kom jag fram till att gluten likväl som mjölkprodukter borde uteslutas ur kosten. Men det var då och numer klarar kroppen bättre av åtminstone en del mjölkprodukter.

Så vad är det då som har ändrat färgen på min tarmslemhinna? Jo, enligt min egen bedömning kan det ha orsakats – om man nu ska använda den benämningen orsak, för jag är stolt över min gepardfärgade tjocktarm – av rå-pressade grönsaksjuicer och kanske lite för starka örtteer.

Slutsatsen om örternas betydelse i sammanhanget drar jag av en undervisning som jag och andra fick där på Vidarkliniken. Det var en mycket intressant och spännande lektion om att man bland annat bara skulle låta, säg kamomillte, ligga och dra i det heta vattnet endast en kort stund. Ett par minuter. Men envis som jag är så följde jag inte det rådet utan låter det få dra så länge som möjligt. När jag var i Österrike i våras så köpte jag med mig en massa ekologiska teer och en del påsar innehåller många olika örter och jag misstänker att om dessa får ligga i det heta vattnet under en halvtimme så kan det kanske på sikt förändra färgen på tarmslemhinnan.

Kanske läkaren på endoskopicentrum vet bättre och att min särdeles annorlunda färg har tillkommit av laxermedel, men i så fall är det Cascara och h*n sa att h*n skulle kolla närmare på just detta hälsokostpreparat.

Visst är det fantastiskt vad de mer översinnliga antroposofiska läkarna kan ”se” – utan jobbiga undersökningar med apparater som mäter och sticks in både här och där. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Önskedrömmen vore om den mer helhetstänkande medicinen kunde få möjlighet att samarbeta med den andra och av etablissemanget accepterade skolmedicinen.

Kommentera

Etikettmoln

