Jag började som konstnärlig sökare inom andlighet, men i dag vet jag att svar på mina frågor finns inom mig själv

Vi och dom

Jag tror inte att jag är ensam om att undra varför det ser ut som det gör idag på vår älskade planet Jorden. Här finns en mångfald utan dess like, med undersköna platser och om möjlighet att besöka inte finns, då är det alltid tillgängligt att se på bilder. Vi har fritt tillträde till allt vad naturen har att ge och vi bjuds in till fantastiska ställen med allt från ljuvliga och väldoftande oaser och grönskande skogar med örter och bär, till porlande bäckar som spritter av liv och mynnar ut i vidsträckta oceaner. Djur och växtliv frodas och ännu så länge finns det hopp om en fortsättning för detta under. Allt därute i naturen lever i en välordnad och balanserad harmoni och egentligen kommer det att fortsätta så långt efter att vi människor har gått hädan.

Vår älskade Moder Jord vill inget hellre än att omfamna oss på sina havsstränder, berg, skogar och trädgårdar men vi förstår inte. Istället för att gå och möta henne halvvägs och återansluta oss till allt det som en gång var en självklar och naturlig del av oss själva så väljer vi andra väger. Dessa, för oss i grund och botten, onaturliga vägar skapar inte bara barriärer mot andra medmänniskor utan också gentemot oss själva. Det blir vi mot dom. Vi bygger murar för att skydda oss mot dom. Vi är rädda för det som är annorlunda och istället för att vara ödmjuk och öppensinnad så höjer vi våra sköldar mot dem som inte tycker som vi, eller som ser ut som vi, eller gör som vi.

Låt mig få utveckla mitt perspektiv och synliggöra min ståndpunkt på ett lite tydligare sätt. När jag läste en ”tråd” som fanns i gruppen Vetenskap och Folkbildning på Facebook, vilken inletts enligt följande; – ”Har en bekant i flödet som blir alltmer konspiratorisk. Nu senast…” – kunde jag inte låta bli att uppehålla mig vid ordvalet konspiratorisk. Sakfrågan i sig är för detta sammanhang oväsentlig men just ordvalet fick mig att haja till en extra gång. När jag av nyfikenhet läser vidare på sidan, fast under ett annat inlägg som lyder enligt följande; – ”SvT har granskat hälsobutiker med dold kamera…” …”Hur kan vi presentera en så vetenskaplig och korrekt bild av så kallad hälsokost som möjligt?” blir jag än mer konfunderad. Bland kommentarerna kan jag läsa; – ”Stäng ner dem? Vi har ju redan butiker för riktiga mediciner, apotek heter de. Vill man ha kost går man till mataffären.”

Två olika begrepp, ”konspiratorisk” samt ’lägg ner dem’ – om hälsokostbutiker – fick mig att rygga tillbaka och känna mig lite illa till mods.

Där kom jag till insikt med att det inte enbart handlar om vi och dom när vi kommer till flyktingar och hemlösa tiggare. Även ’vi’ här hemma i Sverige delar in oss själva i olika grupper där vi betraktar vår så kallade egen-tillhörande grupp som en grupp där vi är emot dom. Vi intar ett medvetet och inte helt sällan fientligt ställningstagande mot allting som strider för sådant som dom anser som en självklarhet.

Det är vi som är för hälsokost och dom som är emot hälsokost. Dom är för starkt beroendeframkallande kemiskt framställda mediciner, medan vi är emot och önskar något mer som är i linje med naturligt framställda dito. Dom, alternativt vi, slår oss ihop med varandra och fogar oss i olika grupper inom vilka båda sedan anklagar varandra. Den som säger att det låter konspiratoriskt håller på sina egna teorier och föreställningar och förordar sådant som man kanske inte alltid har tillräcklig kunskap eller erfarenhet kring.

Jag tror att det är denna bristande kunskap och erfarenhet som är boven i det hela och om vi alla vågade tänja lite mer på gränserna inom den egna sfären så skulle mycket kunna vara vunnet. Vi skulle i alla fall vara ett steg närmare en fredligare värld.hostlov-2 Vi är alla fria själar och ingen är vare sig bättre eller sämre bara för att åsikterna går isär. Endera dagen dock, måste vi förstå att samma energi som håller upp stjärnorna där uppe, är den samma som korsar genom universum och finns i var och en av oss individer. Så istället för att gruppera oss inom något som består av vi och dom, är mitt råd att var och en istället hedrar och bekräftar den sanna, underbara själ som vi faktiskt är. Och att man accepterar sig själv som den vitala del som man spelar i ett större system av liv. Ingjut också kärlek och medkänsla åt den mångfald av allt som finns och sist men inte minst även åt dig själv.

Kommentera

Etikettmoln

