Jag började som konstnärlig sökare inom andlighet, men i dag vet jag att svar på mina frågor finns inom mig själv

Vintern har tagit ett fast grepp om hela landet. Idag hade Nikkaluokta -34 grader Celsius – medan vi här nere på Landfjärden var förskonade med vinterendast 10 minusgrader. Fast det var mitt på dagen. Nattetid springer kvicksilvret raskt ner till -15. Inomhus visade termometern på 16+ i morse, men så fort solen skiner på kan det snabbt förändras till nästan 20. Sedan dryga året tillbaka bor vi i en gammal sommarstuga så det är inte alls konstigt om det blir lite extra kylslaget när Kung Bore dyker upp med sina ulliga små flingor. Om allt stämmer in räknar vi dock med bättre värme om ett år då den planerade ombyggnationen är klar. Man ska härdas och varför inte samtidigt värma varandra!

Igår återvände dottern och hennes pojkvän till sitt hem i Österrike. I två hela veckor fick vi vara tillsammans denna gång och det är förunderligt hur mycket energi som genereras ur samvaron av många personer på en och samma plats under ett sådant tidsspann. Samtidigt som det i någon stund kan kännas som lite väl tilltaget så är det ändå mycket mer övervägande för allt det positiva som skapas.

Nu är stortvätt avklarad och såväl lilla som ‘stora’ huset är glada efter en liten ‘toutch’ av rengöring. En härligt uppfriskande vinterpromenad på det gjorde sitt till och så sitter jag åter här och småmyser av de sprakande lågornas dans. Det är en skänk från ovan att så här års kunna elda i såväl den öppna spisen som i den hederligt gammaldags influerade spisen i köket.

Idag var också dagen då man kunde läsa i nyheterna att Nordkorea har sprängt en vätebomb! Jag vill dock inte tillägna det någon större uppmärksamhet för det man ger näring har en tendens att växa sig större. Ur min synvinkel är det bättre och mycket hälsosammare för oss alla om vi istället riktar vår uppmärksamhet på något mer positivt och stärkande. Det ger glädje och glädjen är en sann förstärkare till kärlek. Glädje kanske rentutav är kärlek i sig!

Min dotter, som i grunden har examen i partikelfysik, sa till mig strax innan hon åkte att hon skulle börja fokusera mer på tacksamhet. Till min stora glädje är jag synnerligen glad och tacksam över att ha fått den stora äran att sätta två barn till världen och sedan se dem båda växa upp till självständiga och ansvarstagande individer. När dottern min sedan gör så insiktsfulla upptäckter som detta över tacksamhetsbegreppet, gläder det lite extra förstås. Varför då? Kanske vi alla har lite förutfattade meningar när vi kommer till ‘olikheter’ – i form av ekonomi, skola, religion, etnicitet, etik etc. –  och jag måste erkänna att jag hade uppfattningen att många vid högskolor som KTH är aningen inskränkta och inte gärna vill se på saker och ting på annorlunda sätt än just på det sätt som man fått lära sig att se på saker och ting. Därför beundrar jag min dotter lite extra när hon vågar ta steget utanför ramen så att säga.

Det finns verkligen en uppsjö av små under varje dag som det är värt att rikta en extra tanke av tacksamhet åt. För att bara nämna några så gryr solen varje morgon och fåglarna kvittrar bland trädens grenar. Jag är också glad och tacksam för att jag är den jag är och över alla mina olika kroppsdelar. Det är fantastiskt att kunna promenera på marken med hjälp av sina båda fötter, två ben och med hjälp av alla sina tår och inte att förglömma att kunna skriva, läsa, spela, måla, teckna, forma och mycket annat med sina tio fingrar på sina två händer. Jag är också glad över att det fanns mat på bordet och att jag har en värmande säng när mörkret faller på. Det är sannerligen ett under att vara tacksam och innerligen glad över.

Jag är glad för vad jag tänker, vad jag säger och vad jag gör ~ och idag var det en fantastisk dag där jag tog alla möjligheter som gavs. Jag är tacksam för allt fantastiskt som är.

~ * ~

‘Solen går upp och ned varje dag precis som det går upp och ned på vår livsvandring. Se skönheten i varje solnedgång i ditt liv och var viss om att solen kommer att gå upp igen nästa morgon. Varje slut är i själva verket inledningen till något nytt och kärleken finns med oss genom livets alla faser och cykler.’ -OkändVinter3

Kommentera

Etikettmoln

