Jag började som konstnärlig sökare inom andlighet, men i dag vet jag att svar på mina frågor finns inom mig själv

Sjuk ~ vem bär skulden

534052_10151028962008669_1839396942_n

Jag måste krypa till korset och bekänna mig själv som tillhörande den imbecilla människoskara som drabbats av ohälsa. Egentligen borde jag inte alls känna så men en del nedlåtande läkarutlåtanden har satt sina spår. Måste samtidigt tillkännage att min egen uppfattning har varit den att det ligger mer styrka, mod och tapperhet i att tiga still och lida i det tysta än att dela med sig och avslöja sin belägenhet. Men efter snart ett år av fullständigt kaos ser jag inte längre någon poäng ur det bedrägliga tillståndet av det ensamma lidandet vilket jag så högt skattade som det ultimata av tillstånd i ren fromhet. Nej, jag har fått nog och träder nu istället fram ur fromhetsfållan och erkänner att jag är skyldig. Skyldig, fast med förbehåll på vissa punkter där jag nog måste be att få lägga skuldbördan på andra instanser.

Nå, vad är då den springande punkten i min ohälsa som åsamkat detta tysta lidande? Jo, nämligen min oförmåga att använda mina båda ögon på ett, för en människa, tillfredsställande sätt.

Några år efter den där traumatiska bilolyckan år 2000, för snart 15 år sedan, tilltog de allt mer återkommande ofrivilliga ögonlocksknipningarna. Alla källor inom den så kallade skolmedicinen tömdes och när jag till sist träffade en läkare som var docent i neurologi blev jag lättad över den diagnos som äntligen tilldelades mig. Då inget botemedel fanns tackade jag och tog emot nervgifts-injektioner av Botox. Insprutningarna gjordes var tredje eller varannan månad och jag gick med på dessa vansinnes behandlingar under ungefär fyra års tid. Tanken var att få livskvalitén åter, men hade jag då haft den kunskap som jag idag besitter hade jag aldrig accepterat. Att huden runt ögonen idag ser ut om skrumpna russin är ovidkommande i sammanhanget. Det verkliga problemet är att jag är tillfälligt blind ett tjugotal gånger per timme. Dygnet runt. Egentligen undkom jag med blotta förskräckelsen då det fick sin upprinnelse i att jag utöver insprutningar runt ögonen också fick botox i nacken som i sin tur gav en temporär förlamning som gjorde att jag liksom tappade huvudet i handfatet vid tandborstning. Här måste inflikas att jag faktiskt var helt återställd från ögondilemmat vid hemkomsten från Dr Adam McLeods healingworkshop i Vancouver år 2010. Neurologen sa då att jag inte skulle lyssna på ”sådana” som sa sig kunna bota till exempel bukspottkörtel cancer – vilket Adam faktiskt har gjort vid ett flertal tillfällen.

Tur i oturen hade jag ändå som slapp undan att gå samma öde till mötes som en del andra som blivit botoxförgiftade. Som till exempel mannen som blev Botoxförgiftad och här varnar andra.

Botox är världens farligaste gift och ändå håller man på med löpandebandsprincipen och sprutar in detta på människor som inte ser någon annan väg än denna som alternativ. Samtidigt gör jag mina egna efterforskningar där det ena horribla avslöjandet efter det andra uppdagas. Än är det omfattande fusk vid godkännandet av läkemedel samtidigt som VoF:are (medlemmar i VetenskapOchFolkbildning), med astronauten Fuglesang i spetsen och sedan barnläkare Mats Reimer som skriar högt i skyn när det blir tal om alternativmedicin och särskilt den Antroposofiska medicinens rätt att få finnas till eller ej. På teve-programmet SVT Debatt anser Dr Mats Reimer att Vidarkliniken inte ska använda rövhål från kossa. Detta var på fullt allvar hans eget uttalande! Undrar hur man vågar gå med sitt sjuka barn till en sådan person, men framförallt så undrar jag Vad det är som dessa herrar vet som inte vi andra känner till? Det kan man fråga sig. Till saken hör att jag faktiskt också har testat såväl Vidarkliniken som Antroposofisk medicin. Detta mer ofarliga alternativ, om man jämför med botox och annat, är synnerligen mer effektivare men det får jag prata lite mer om en annan gång.

Jag vet att man inte kan lägga skulden på andra och det är därför jag hållit inne med sanningen om mitt minst sagt svåra ögonproblem. För inte vill jag väl gå till skampålen och känna att det är jag själv som är orsaken till det hela. Eftersom vi själva är medskapare till våra problem tror jag att det kanske oftast är vi själva som bär på – om inte hela – så i alla fall en viss del av skulden. Men samtidigt känns det som om det finns så mycket inom den ordinära skolmedicinen som gör mig konfunderad. Minst sagt. Jag tror nog att de flesta hälsovårdsutövande experterna gör så gott de kan men alltsomoftast känner de ingenting annat än en oändligt stor hjälplöshet. Vi är många som har tvivel gentemot våra hälsovårdsutövande experter och har kommit dithän då vi undrar om vi kan lita på dom eller inte. Mitt råd till alla som känner att ni inte kan få den hjälp som ni behöver inom den vanliga sjukvården är att ni ska göra era egna efterforskningar inom alla möjliga olika alternativmedicinska former. Ja, jag vet! Det finns en uppsjö och en del är inte alls lika bra som annat. Var kritisk men samtidigt inte så mycket att det förtar din vilja att söka något som positivt kan främja just din hälsa.

Summa kardemumma behöver man väl inte alls känna sig skamsen och skuldbelagd över att vara sjuk. För egen del säger jag att huvudsaken är väl ändå att jag lever och är vid förhållandevis god vigör. Kan man sedan göra något för sin nästa och sina nära och kära så är det en extra bonus. Vi kommer alla någon gång att möta sjukdom, antingen hos oss själva eller hos någon nära och kär. En del av oss kommer att bli gamla och medan en del blir skrumpna kommer andra att sitta i yogaposé i 90-års åldern. I dag vet vi inte hur det kommer att te sig där framme någonstans, mer än att vi alla ska dö. Så det finaste är väl att ta till vara på det som är och på det som vi har nu, och försöka göra det bästa möjliga av det.

Kommentera

Etikettmoln

