Jag började som konstnärlig sökare inom andlighet, men i dag vet jag att svar på mina frågor finns inom mig själv

Det var tänkt att jag skulle skriva och berätta om min Healing Resa och då lite mer specifikt om den till Kanada strax före julen 2010, men faktum är att resan ännu inte är över, och med all sannolikhet är det så att en healing resa pågår under hela ens livstid. För ett par dagar sedan, i söndags närmare bestämt, var jag på övervåningen i min ateljé under flera timmar och målade på en ny tavla. Jag var så uppslukad och helt fokuserad i processen att jag glömde tid och rum. Det är en fantastisk möjlighet att kunna få skapa sin egen konst och samtidigt glömma omvärlden, men samtidigt kan det bli riskfyllt att så fullständigt släppa taget att maten i ugnen åsamkar en brännskada.

Medan min man, ganska tidigt på morgonen, stack iväg till ett gym för en träningsstund kom tanken att nu passar jag på, och får igång den här nya tavlan. Sagt och gjort, fast alltmedan jag var så inne i mitt arbete och timmarna bara svischade förbi, hade maken hunnit att såväl skala som koka potatis och morötter. Överenskommelsen från början var att jag skulle komma ner och hjälpa till med resten av matlagningen. Nu blev det annorlunda för jag kunde inte skiljas från min nya skapelse och därför bad jag min man att sätta på ugnen för att ställa in rotfrukterna där så länge så att de inte skulle kallna. Ytterligare någon timme passerade och slutligen la jag ifrån mig mina penslar i renings-stället, redo för att ta vid nere i köket. Fast redo för det som komma skulle var jag definitivt inte eftersom jag inte längre var närvarande i nuet. Mina tankar och känslor sviktade när jag såg att maken hade satt in hela kastrullen i ugnen, därför att jag av tidigare erfarenheter visste att – nu skulle grödorna vara fastbrända i botten.

Blixtsnabbt öppnade jag ugnsluckan och greppade tag om det tjocka aluminium-handtaget med bara handen och aj, aj! Nä, så lät det inte utan jag illtjöt i värsta primalskri anda, alltmedan morötter och potatis flög all världens väg. Jag skrek ut i fruktan och vrede för visst for tankarna genom huvudet att jag aldrig mer skulle kunna måla samtidigt som andra känslor förbannade min man som så tanklöst hade ställt in hela kastrullen utan att hälla i olja eller smör. Det gjorde vansinnigt ont men snart kom jag snyftandes till jourläkarmottagningen med handflata och fingrar som ett enda stort öppet köttsår och fick det omplåstrat.

Man sa åt mig att ta smärtstillande tabletter men jag har klarat mig utan, och det beror på mitt nya sätt att tänka. Förvisso har jag ännu inte lyckats komma dithän att tankar och känslor är allestädes närvarande och i full balans och harmoni, men jag tränar idogt och lyckligtvis ordnade det sig ganska snart med såväl mat som känslor och tankar. Den andliga, ickereligiösa, väg jag valt har öppnat många nya dörrar och den är ett alldeles utomordentligt bra balsam för såväl stora som små sår.

Adam McLeod säger: Ibland vill vi skylla på någonting eller någon utanför oss själva för hur vi mår. Det är bara naturligt när vi konfronteras med en allvarlig sjukdom eller skada att fråga “Varför jag?” Istället för att inta en offerattityd, fråga dig själv “Hur gagnar den här åkomman mig? Vad gör den för mig? Förändrar den någon av mina relationer? Tillåter den mig att göra något eller bete mig annorlunda än jag annars skulle ha gjort?” Ställ dessa frågor till dig själv och du är gott och väl på väg till att börja healing processen.

”Healing är en process som sker under hela ditt liv, snarare än ett statiskt tillstånd av välbefinnande.”

”Healing is a process that occurs throughout your entire life, rather than a static state of well-being.”    – Adam McLeod of Dreamhealer

Kommentarer till: "Andlig Balsam på Såret" (2)

  1. >Adam McLeod säger: Ibland vill vi skylla på någonting eller någon utanför oss själva för hur vi mår. Det är bara naturligt när vi konfronteras med en allvarlig sjukdom eller skada att fråga “Varför jag?” Istället för att inta en offerattityd, fråga dig själv “Hur gagnar den här åkomman mig? Vad gör den för mig?

    Det håller jag med om! Så sant som det är sagt! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

